Laatste verhaal vanuit Malia

27 augustus 2014 - Mália, Griekenland

Zaterdag 23-08-2014

Hier zijn we weer, heerlijk geslapen, fris weer op, het vaste ritueel, en vandaag gaan we naar de zigeunermarkt in Heraklion. Hier aan de receptie even nagevraagd en de markt zal tot 22.00u duren. Dus tijd genoeg. We wandelen lekker op naar de bushalte, kijken eens goed welk nummer deze heeft aan de overkant van de weg, waar wij graag later op de dag uit willen stappen, dat het weer niet fout gaat, zoals de vorige keer. Want hier staat bij iedere busstop een nummer bovenop de paal, aan de overkant van de weg is het nummer gelijk, en dan kan het niet meer mis gaan. Zo leren we iedere dag wel iets nieuws hier. Na een aardig ritje van één uur langs de kustlijn arriveren we bij het grote busstation in Heraklion.  Nu even oriënteren, maar we vragen direct aan een dame in een excursie kantoortje de weg naar de big zigeunermarkt. Ze geeft ons een plattegrond mee, met de aantekeningen van de route die we af moeten leggen. En dit is nogal een eind uit het centrum zeg. We hebben wel geluk dat het niet zo heet is, 35 graden hi, hi. We wandelen er dan ook lekker op los. Toch twijfelen we of de dame wel goed begrepen heeft dat we de zigeunermarkt bedoelen. Onderweg komen we langs een standplaats van alle excursiebussen en aan een excursieleidster met plu vragen we nog eens of onze gegevens kloppen. Nee, nee, zegt ze, we moeten terug richting centrum.

Wij weer terug, via een luxe winkelstraat met de haute couture shops komen we op een druk punt, waar allerlei toeristen wandelen. Even in gesprek met meerdere zoekers naar DE markt, maar die snappen het ook niet zo goed, dus we gaan het nog maar eens vragen. Ja hoor, dit moet de markt zijn. Nou ja zeg, een soort Albert Cuyp Markt met vanuit de winkels een buitenkraampje. Als het dit is, dan is het een tegenvaller. Maar we genieten natuurlijk toch wel van hetgeen we allemaal zien, we zijn tenslotte voor de eerste keer in Heraklion. De straat rustig aan doorgewandeld, en dit duurde geen 10 minuten en was het klaar met de winkeltjes en kraampjes.

Dan maar even een koffiebreak, een kop dubbele espresso bij een echte koffiecorner, en deze is heerlijk. We zijn er wel achter dat we ons niet goed voorbereid hebben. Op zijn minst een boekje Wie Wat Waar zou erg handig zijn. Maar ja, het is nou eenmaal niet anders, en we willen het toch nog niet opgeven. Als de markt toch tot 22.00u is, dan hebben we nog effies. Weer check double check bij een winkel, en die wijst ons toch de route aan die wij als eerste meegekregen hebben. Far from here, zegt de verkoopster. Ach ja, we gaan er gewoon voor. En wandelend in de zinderende hitte verschijnen van lieverlee marktkramen in de verte. Eenmaal aangekomen, je gelooft het niet, de markt is finished, zegt een zigeunervrouwtje. Dit hebben wij als twijfel toch in ons achterhoofd gehouden, vonden het al zo vreemd, een markt tot 22.00u. Toch scoren we vanaf een stapel kleding nog snel een leuke polo voor Driekie, en gaan we nu eerst ons vochtgehalte maar eens op peil brengen. Een heerlijk terrasje gevonden, een drankje met een heerlijke versnapering erbij, dit is toch ook genieten hoor. Het ultieme vakantie gevoel.

We besluiten zoetjes aan terug naar het busstation te lopen, om daar bij de haven nog even rond te wandelen. Hier zie je prachtige Venitiaanse Vestingsmuren en wandelen door één van de vier poorten, de Bethlehem poort, en bereiken zo het in de haven gelegen Venitiaans Fort Koules. Schieten hier wat plaatjes en wandelen nu terug naar het busstation. Het is tenslotte alweer bijna vijf uur, dus het kan wel weer. De markt niet gezien, de historische hoogtepunten ook niet, maar dat houden we tegoed voor de volgende reis naar Kreta, want die komt er zo wie zo. Om 16.45u vertrekt de bus naar Malia, en het is maar goed dat we weten hoe het werkt, want de buschauffeur wilde weer plankgas langs bushalte nummer 22 rijden. Wij even wat volume erbij, en hij stopte direct voor ons. En zo zie je maar, alweer een dag voorbij. De tijd vliegt, de zon is hier super trouw, die laat je hier nooit in de steek, en de avond vullen we weer met het vaste ritueel. Op naar morgen!

Zondag 24-08-2014

Jullie weten inmiddels hoe het gaat hè, opstaan, wakker worden op ons balkon met een bakkie uit het welbekende zakje, ha, ha, opfrissen, en genieten van een overheerlijk ontbijt. Na het ontbijt blijven we vandaag maar eens een poosje op ons balkon. Het is nog warmer als de vorige dagen, het lijkt nog steeds als maar warmer te worden, dus even in de relaxstand. Krantje lezen, alle indrukken op ons in laten werken, en een oplossing zoeken waarom het internet van de buren ons in de steek heeft gelaten. Niet dat dit nu zo goed werkte, maar we hadden op ons balkon af en toe toch de mogelijkheid een whats-appje te doen met het thuisfront. We besluiten even later dan ook een drankje te gaan doen bij de buurtjes op het terras en daar even navraag te doen. En dat valt niet mee, Kweppie wordt naar de receptie gestuurd en moet een hele verklaring afleggen. Waar slaap ik, waarop zij antwoord: bij de buren, hi, hi. Dan krijg ik geen code zegt de beste man. O nee, waarom niet, ik ben toch Guest on your terracce. Hij bellen met de dienstdoende ober en bij gratie gods krijg ik een WEEK-code mee. Pff, gelukt. Internet werkt weer, en wel de hele week, dus meteen even een whats-appje eruit gedaan en internet werkt weer. Toch zijn dit momenten waar je enorm om moet lachen, deze gekkigheid. Wat zijn we toch verslaafd zeg.

Dan kunnen we nu er vandoor, we hebben internet in the pocket, en wandelen lekker langs zee op. Hier komen we vanzelf uit in de winkelstraat achter ons hotel, en deze wandelen we op ons gemak terug. Winkeltje in winkeltje uit, en ja hoor, gevonden. Al is het een beetje laat in onze vakantie, hier vinden we een Nederlandstalig boekje over Kreta. Hè, hè, eindelijk wat meer inhoudelijke info. We vervolgen de route terug naar ons hotel, en tot onze grote schrik zien we hier op de thermometer zelfs de 40 graden verschijnen. Zie je wel, echt tropische temperaturen. Er rest ons dan ook niets anders dan snel naar zee te gaan, daar lekker een strandbedje op te zoeken, afgewisseld met een duik in zee, en zo komen wij de dag wel door. Zo rond 19.30u kruipt de zon hier achter de bergen, dus is de diner tijd van 20.15u goed uitgekozen, de extreme hitte is dan wat getemperd. We genieten wederom van al het lekkers en de rest van de avond is als alle voorgaande avonden en dat kunnen we geen echt nieuws meer noemen.

Maandag 25 augustus 2014

Zijn we weer, fris en fruitig, buikje vol en Kweppie werkt even het verslagje bij. Hierna besluiten we toch nog eens een scooter te huren, dat is zo goed bevallen en er valt vast en zeker nog wel wat te zien. Vandaag kost de scooter maar € 20,00 bij dezelfde man, uhhh, wij niet snap. We springen erop en onderweg doen we er nog een beetje benzine bij en gaan we richting Chersonissos. Hier de hoogte in en we komen door leuke traditionele dorpjes. Tientallen tavernes, diverse appartementjes, leuke kleine winkeltjes, prachtige huisjes en beplanting, de mooiste van de mooiste kerkjes, zo geweldig hier. We hebben zo wie zo de dorpjes Koutouloufari, Piskopiano en oud Chersonissos bezocht. Her en der een plaatje geschoten, super hoor! En weer wat geleerd, op de borden langs de weg staan de traditional villages aangegeven. Op een terrasje drinken we wat en we vervolgen de weg naar Sissi. Afgelopen week zijn we er langs gereden en kozen we de weg omhoog, nu willen we ook in Sissi op zoek naar het traditionele dorp. Via de hoofdweg, waar we lekker kunnen gassen, rijden we via Malia, wat veel groter is als dat wij dachten, de zijwegen in op zoek naar traditie. En dat lukt, een prachtig Sissi, met super leuke tavernes langs de kustlijn, een beauty kerk, en leuke kleine Griekse straatjes met ook hier de authentieke huisjes. En we lussen er wel pap van, we hebben onderweg nog een ander plaatsje op een bord zien staan, traditional village Milatos. Hier rijden we met ons fijne scooterke naar toe en het blijft gewoon genieten. In een taverne aan zee nippen we nog aan een drankje, en nu is het weer hoogste tijd de weg terug te nemen. En dat doen we dan ook maar, we scheuren hier met de scooter, zonder helm, brrr, over de hoofdweg terug. We nemen de afslag bij Malia en hier kun je langs zee de rest van de route naar ons hotel terug rijden. Zo, weer 17.30u, de dag is weer bijna om. Ons kleurtje is weer wat bijgespijkerd, weer wat intenser bruin en vooral ook rood, en wij saampies vinden dat we nu zon genoeg gezien hebben. We ploffen nog even met de krant en het Kreta boekje onder de plu op het strand, en de invulling van de avond laat zich wel raden……………………………

Dinsdag 26 augustus 2014

We hebben nog één volle dag. En hoe gaan we deze invullen. Het is inmiddels weer lekker gaan waaien, dat is zo wie zo een heerlijkheid, kunnen we weer iets luchtiger ademen. Aangezien we af en dan weer internet op ons balkon hebben, doet Kweppie eerst een poging het verslag t/m vrijdag te verzenden. En warempel, dit lukt meteen. En omdat het zo heerlijk is op het balkon, wordt het verhaal van de laatste paar dagen ook nog even bijgewerkt, het kan maar vast staan. Driekie vult de tijd met het hotelpersoneel een rondleiding te maken, ze laten hem de verschillende kamers zien, want hier zijn alle kamers uniek, en ze willen ze o zo graag showen. En je weet maar nooit, altijd handig voor een volgend verblijf hier. Even later besluiten we voor de laatste keer deze vakantie een wandeling door de winkelstraat te maken, want die reikt veel verder als dat wij dachten. Dat hebben we ontdekt tijdens het scooter rijden. En nog eens winkeltje in winkeltje uit, maar er is hier weinig tot niets interessants te koop, een terrasje hier en een terrasje daar en weer langs zee terug. Nu nog effies genieten aan zee, want door de heerlijke wind is het nu goed toeven hier.  De avond brengen we weer door zoals alle vorige, met het verschil dat dit de allerlaatste avondrituelen van deze vakantie zijn, en sluiten we de dag af in ons heerlijke Griekse bed.

Woensdag 27 augustus 2014

Kalimera (goedemorgen) friends. Hier zitten we dan. Voor de laatste keer het ochtendritueel, heerlijk doucheje, bakkie op balkon en genieten van een super uitgebreid en overheerlijk ontbijt. We moeten om 12.00u van onze kamer af zijn, en gaan zo dan ook de koffers vullen met de zomerse bende. We kijken nog even hoe het zo meteen loopt, maar als alles gaat volgens onze planning gaan we nog lekker even naar zee, snel nog een afbaklaagje proberen aan te brengen, en kijken of we nog wat zon richting huis kunnen sturen. Om 18.00u worden we opgehaald om met de “Harrie” bus naar de luchthaven af te reizen voor de vlucht van 21.00u.  En dan zit het erop.

We hebben kort samengevat een geweldige vakantie gehad hier in Malia op Kreta. Een TOP Hotel Alexander Beach, waar we niets maar dan ook helemaal niets op aan te merken hebben. We denken er zelfs over volgend jaar nog een keertje terug te gaan. Het is hier super, super heet geweest, daardoor zijn wij in de slow motion stand terecht gekomen en is hier een volgende keer nog erg veel moois te bekijken. Maar dat is toekomst muziek, eerst nog even een paar uurtjes genieten en dan is het mooi geweest.

Leuke Griekse herinneringen en ervaringen zullen overblijven en heb geprobeerd dit zo goed als mogelijk op dit blog te delen met jullie. De foto’s volgen nog, wij houden jullie op de hoogte.

Alvast bedankt voor de reacties en op naar de volgende uitdaging!

Groetjes Driek en Kwep

1. Inge Stigter:
    27 augustus 2014
    Hoi, zo het zit er weer op voor jullie! Leuke verhalen weer , je kan erg leuk schrijven hoor! Veel dingen klinken erg bekend, maar het is al wel ruim 20 jaar dat wij in chersonissos waren, dus er zal wel heel veel veranderd zijn. Wat een prijzen voor een bak koffie! Hopenlijk niet overal zo. Wees blij dat het zo heet was, hier was het echt drama!!! Nu vandaag weer lekker gelukkig dus gelijk alles open. Wij nog even en dan 6 okt. naar Calis Turkije, heerlijk! En dan weer op naar een lange reis in 2015! Groetjes en we zien elkaar! xxxx Hans en Inge
  2. UJE:
    27 augustus 2014
    Kalispera Bommeltjes
    Jullie hebben GENOTEN..heerlijk al dat 'lees'. Goeie terugvlucht en veilig in Bommel, tot spreeks..UJE.
  3. Ton:
    28 augustus 2014
    Nou nou dat was lekker genieten zo te lezen. lekker sfeertje he dat Griekenland. snap je nu dat ik er wel honderdkeer geweest ben?
    En jullie hadden het natuurlijk goed getimed... wegwezen van het kl... weer hier in Nederland en op naar de zon....
    Nou dan maar weer wachten op de volgende bestemming.....
    gr Ton en Ria